Wanted | Transformation Consultancy
  • Adrian Stanciu
  • Cosmin Alexandru
  • Short Term
    Interventions
  • Long Term
    Interventions
  • Transformation
    philosophy
  • Transformation
    Partners
  • From our
    clients
  • Readings
    from the web
    • Readings from the web
    • Readings from our blogs (Romanian)
  • Our
    Blog
Search

Mergers and acquisitions

Mergers and acquisitions

Peter Drucker once famously said that “culture eats strategy for breakfast”. Despite the fact that the assertion is largely accepted, and despite the fact that whenever mergers fail to deliver the expected outcome culture clash is almost always cited as the main factor, precious little is done in M&A processes to assess cultural differences and to address them. In addition to the normal transformation process, a merger situation will require a cultural due-diligence to be performed on both merging organizations, with potential sources of conflict identified. Further more, cultural alignment and projection are a key piece of the integration process, much more than it would be for an established organization.

People can not put energy towards avoiding something, only towards achieving something. Therefore, the most important thing to do in an acquisition is to sell them the new purpose and the new philosophy. More so, the new structures, systems values and leadership styles and competencies, they all need to be aligned in the same direction, to support and deliver the same strategic ambition. The importance if this exercise is often overlooked and the communication itself is mostly done top-down, in a power-oriented manner. This in turn generates resistance, resentment and strong adherence to the past with the consequence of the merging organizations failing to cooperate and dwelling on a past that is suddenly forgiven for all its ills and has all its benefits amplified by a factor of ten. Performance suffers, key people leave, synergies are lost, to the point where people start wondering, two years down the road, “why did we want this in the first place?”.

Fuziuni și achiziții

Fuziuni și achiziții

Peter Drucker  a a făcut odată următoarea afirmație: „cultura mănâncă strategia la micul dejun”. Deși majoritatea oamenilor recunosc adevărul acestei afirmații și deși de fiecare dată când o fuziune nu reușește să livreze rezultatul dorit, nepotrivirea culturală este una dintre principalele cauze invocate, nu se face mare lucru pentru evaluarea și gestionarea diferențelor culturale în procesele de fuziune și achiziție.

Pe lângă procesul normal de transformare, o situație de achiziție necesită desfășurarea unui proces de analiză și înțelegere pentru cultura ambelor organizații, în vederea identificării surselor de conflict. Mai mult decât atât, alinierea și proiecția culturală reprezintă o parte esențială a procesului de integrare, mai importantă decât în cazul unei organizații consolidate.

Oamenii nu investesc energie pentru a evita ceva, ci doar pentru a realiza ceva.

Prin urmare, cel mai important lucru care trebuie făcut în cadrul unui proces de achiziție este vânzarea către oameni a noului scop și a noii filozofii. În plus, noile structuri, sisteme de valori și stiluri de leadership trebuie să fie aliniate în aceeași direcție, așa încât să susțină și să îndeplinească aceeași ambiție strategică. Importanța alinierii este deseori ignorată, iar comunicarea se face în cea mai mare parte de sus în jos într-un stil directiv. Această situație generează la rândul ei rezistență, resentimente și o puternică adeziune la trecut, consecința fiind aceea că noua organizație nu reușește să coopereze și rămâne ancorată în trecut, un trecut ale cărui rele sunt uitate brusc și ale cărui beneficii sunt amplificate înzecit. Performanța suferă, oamenii cheie părăsesc organizația, sinergiile se pierd și se ajunge într-un punct în care oamenii încep să se întrebe, după vreo doi ani: „De ce am vrut noi asta de fapt?’

  • Top
  • Contact
  • Sitemap

Copyright © 2015 Wanted | Transformation Consultacy.